Przeglądając katalog obiektywów Tamron, raz po raz natkniesz się na jeden termin: jasność. Jest ona powszechnie uważana za oznakę jakości w obiektywach fotograficznych. Im wyższe natężenie jasności, tym wyższa jakość układu optycznego. Każdy, kto fotografuje w pewnym standardzie, doceni zalety jasnych obiektywów zmiennoogniskowych i stałoogniskowych. Ale co dokładnie mamy na myśli, gdy mówimy o jasności?
Na tej stronie znajdziesz odpowiedzi na pięć najważniejszych pytań dotyczących jasności obiektywów fotograficznych.
1. Co tak naprawdę oznacza natężenie światła?
Termin jasności pochodzi z fotometrii, gdzie jest używany do pomiaru jasności różnych źródeł światła. W odniesieniu do obiektywów natężenie światła oznacza jednak największą możliwą przysłonę (przysłonę otwartą). Duża przysłona (np. F/2.8 lub F/1.8) jest zatem synonimem wysokiej jasności, choć nie ma stałej definicji. Przykładowo, w przypadku niektórych obiektywów za jasną uznaje się przysłonę F/5.6.
2. Dlaczego duża przysłona jest ważna?
Fotografia nie jest możliwa bez światła. Tylko wtedy, gdy na matrycę pada wystarczająca ilość promieni świetlnych, aparat może wytworzyć obraz. Jasne obiektywy, jak sugeruje określenie „jasne”, oferują decydującą zaletę: ich duży otwór przysłony przepuszcza dużo światła. Oznacza to, że zdjęcia można robić o zmierzchu i w pomieszczeniach przy krótszym czasie otwarcia migawki.
Foto: Sally Hateswing. SP 35mm · F/1.4 · 1/800 s · ISO 100
3. Jakie są zalety słabego oświetlenia?
Gdy na matrycę pada więcej światła, możliwe są szybsze czasy migawki. Zdjęcia stają się ostrzejsze. Na przykład przysłona F/2.8 umożliwia stosowanie czasów migawki czterokrotnie krótszych niż przysłona F/5.6 przy tej samej wartości ISO, na przykład 1/250 s zamiast 1/60 s. Po pierwsze, zapobiega się rozmazanym zdjęciom, a po drugie, szybkie ruchy mogą być „zamrożone” i ostre jak brzytwa.
Foto: Luke Stackpoole. 70-200mm przy 200 mm · F/2.8 · 1/1000 s · ISO 500
4. Jak duża przysłona pomaga mi w kompozycji zdjęcia?
W prawie wszystkich zdjęciach pewien obszar obrazu powinien przyciągać uwagę. Dlatego też zazwyczaj uwaga skupiona jest na tym obszarze, podczas gdy reszta zdjęcia jest w mniejszym lub większym stopniu rozmyta. Duży otwór przysłony pozwala ograniczyć płaszczyznę ostrości do bardzo małego obszaru, na przykład w portrecie skupiając się na twarzy lub oczach. Tło rozmywa się wtedy atrakcyjnie nieostro. To jest właśnie to, co rozumie się przez efekt bokeh.
5. Czy duża przysłona ma wady?
Szeroki otwór przysłony oznacza nieuchronnie szeroką średnicę obiektywu. Szczególnie jasne teleobiektywy są zwykle nieco cięższe i większe. Jednak zaawansowane technologie optyczne i specjalne szkło sprawiają, że generalnie powstają coraz bardziej kompaktowe i lżejsze obiektywy. Na przykład 70-180 mm F/2.8 Di III VXD waży zaledwie 810 g – starszy o kilka lat SP 70-200 mm F/2.8 Di VC USD G2 waży 1485 g.
Foto: Oliver Güth. 24-70mm przy 35 mm · F/4.5 · 1/160 s · ISO 250