Czego szukać w papierze fotograficznym Ilford Photo?

Zdjęcia Tomas Wikers | @tomaswikers

 

Ilford Photo oferuje szeroką gamę czarno-białych papierów fotograficznych. Każdy papier ma inne właściwości i przeznaczenie. W tym przewodniku omówimy terminologię i dostępne opcje, aby pomóc w wyborze idealnego papieru do drukowania w ciemni.

 

Co należy wiedzieć o papierze fotograficznym

Baza papieru
Większość papierów Ilford obejmuje dwa różne rodzaje podłoża. Powlekany żywicą (RC) i na bazie włókien (FB). Papier RC jest zamknięty między warstwami polietylenu z emulsją i "superpowłoką" na wierzchu. Dzięki temu są one zazwyczaj bardziej wytrzymałe, a zatem szybsze i łatwiejsze w obsłudze podczas procesu drukowania. Papier FB ma warstwę barytu (siarczanu baru) nałożoną na podstawę papieru, która jest następnie powlekana emulsją. Papiery te charakteryzują się ręcznie wykonanym wyglądem i dotykiem oraz większą gramaturą, co może skutkować wydrukami o doskonałej jakości z głęboką czernią, która sprawia, że wydruki wyglądają na bogatsze i dodają głębi.

Klasa papieru
Papiery Ilford Multigrade to papiery o zmiennym kontraście przeznaczone do użytku w połączeniu z filtrami Multigrade lub powiększalnikiem z głowicą kolorową. Umożliwia to uzyskanie pełnego zakresu kontrastu (od 00 miękki do 5 twardy) z negatywów. Jeśli papier Ilford Multigrade o zmiennym kontraście jest używany bez żadnych filtrów, odpowiada to w przybliżeniu klasom 2-3. Papiery o stałej gradacji są przeznaczone do użytku bez filtrów, co pozwala uniknąć dodatkowych kosztów związanych z zakupem zestawów filtrów. Papiery z gradacją były tradycyjnie bardzo popularne, ale zostały w dużej mierze zastąpione papierami o zmiennym kontraście. W związku z tym oferta ILFORD obejmuje tylko klasy 2 i 3.

Rolki papieru
Rolki papieru fotograficznego są produkowane z emulsją skierowaną do wewnątrz lub na zewnątrz. Ogólnie rzecz biorąc, rolki o szerokości 50,8 cm lub mniejszej mają emulsję skierowaną na zewnątrz (EO), podczas gdy szersze rolki zazwyczaj mają emulsję skierowaną do wewnątrz (EI).

Powierzchnia papieru
Powierzchnia papieru pomoże określić ostateczny wygląd i wrażenia dotykowe wydruku.

Błyszczący: gładka powierzchnia, która może zwiększyć kontrast i sprawić, że czerń będzie bardziej wyrazista, a biel jaśniejsza.
Perłowy: subtelne perłowe wykończenie, które sprawia, że obrazy wyglądają ostro i wyraźnie z dodatkową głębią.
Satyna: gładkie wykończenie bez połysku lub perły, ale z zachowaniem kontrastu.
Lustre: gładki, subtelny połysk, który nie odciąga uwagi od obrazu.
Matowy: gładka, czysta i naturalnie wyglądająca powierzchnia bez połysku. Idealny do warunków oświetleniowych, w których odbicia mogą wpływać na wrażenia z oglądania.
Półmat: gładkie i naturalnie wyglądające wykończenie o cechach i właściwościach podobnych do większości matowych powierzchni.

Tonacja obrazu
Wiele papierów Ilford ma możliwość wyboru tonacji obejmującej chłodne, neutralne i ciepłe tony. Obrazy można również tonować za pomocą chemii w ramach procesu drukowania, a papiery FB są do tego szczególnie odpowiednie.

1. Zakres papieru: Multigrade RC

Multigrade IV RC Deluxe
Powlekany żywicą, czarno-biały papier fotograficzny o zmiennym kontraście, zapewniający pełny zakres tonalny i wyjątkową jakość obrazu w szerokim zakresie kontrastów od 00 do 5. Dostępny w wersjach: Powlekany żywicą, Neutralny ton, Błyszczący, Perłowy, Satynowy, Arkusz i Rolka.

  • Papier powlekany żywicą o średniej gramaturze 190 g/m²
  • Neutralny odcień obrazu z jasnym białym odcieniem bazowym

Multigrade RC Warmtone
Powlekany żywicą czarno-biały papier fotograficzny o zmiennym kontraście na podłożu o ciepłym odcieniu bieli. Dostępny w wersjach: Powlekany żywicą, Ciepły ton, Błyszczący, Perłowy, Arkusz, Rolka.

  • Papier powlekany żywicą o średniej gramaturze 190 g/m²
  • Ciepła tonacja obrazu z ciepłym białym odcieniem bazowym

2. Zakres papieru: Multigrade FB

Multigrade FB Classic
Najwyższej jakości czarno-biały papier fotograficzny o zmiennym kontraście na podłożu włóknistym o podwójnej gramaturze 255 g/m². Odpowiedni do wszystkich typów powiększalników ciemniowych. Dostępny w wersjach: Fibre base, Neutral tone, Gloss, Matt, Sheet & Roll.

  • Bogata, głęboka czerń i doskonałe odwzorowanie tonów
  • Dobrze reaguje na tonowanie

Multigrade FB Cooltone
Wszechstronny i łatwy w użyciu czarno-biały papier fotograficzny o zmiennym kontraście na podłożu włóknistym o podwójnej gramaturze 255 g/m². Idealny dla kreatywnych drukarni, które chcą uzyskać błyszczące obrazy, chłodne odcienie obrazu i czystą, wyraźną biel. Dostępny w wersjach: Fibre base, Cool tone, Gloss, Sheet & Roll.

  • Chłodny odcień bieli i chłodna tonacja obrazu
  • Dobrze reaguje na techniki tonowania, redukcji chemicznej i retuszu.
  • Dobrze rozdzielone tony średnie

Multigrade FB Warmtone
Zaprojektowany z myślą o najwyższej jakości obrazu, z ciepłymi tonami obrazu i wysoką reakcją na techniki tonowania, ten papier fotograficzny o zmiennym kontraście od dawna uważany jest za pierwszy wybór wymagających drukarek. Dostępny w wersjach: Fibre base, Warm tone, Gloss, Semi matt, Sheet & Roll.

  • Luksusowo bogate wydruki z ciepłą, głęboką czernią i kremową bielą
  • Wysoka reakcja na techniki tonowania, redukcji chemicznej i retuszu.

Multigrade Art 300
Jedyny na świecie czarno-biały, o zmiennym kontraście, pokryty żelatyną srebrową, w 100% bawełniany papier ciemniowy. Dostępny w wersjach: Fine art, Warm tone, Matt, Sheet & Roll.

  • Lekko ciepły odcień obrazu z neutralną do chłodnej bazą bezkwasową
  • Szczególnie przydatna jest niska czułość ISO (około 1-3) do tonowania i ręcznego kolorowania.
  • Matowy papier teksturowany z połyskiem skorupki jajka

Harman Direct Positive
Utrwalony, błyszczący czarno-biały papier fotograficzny o wysokim kontraście, umożliwiający uzyskanie odbitek pozytywowych. Powlekany na podłożu włóknistym o gramaturze 255 g/m². Idealny do fotografii otworkowej i fotogramów. Dostępny w wersjach: Podłoże włókniste, Neutralny odcień, Błyszczący, Arkusz i Rolka.

  • Papier pozytywowy - nie ma potrzeby stosowania negatywu
  • Niska czułość ISO (około 1-3)
  • Przetwarzanie w konwencjonalnej czarno-białej chemii fotograficznej

3. Zakres papieru: Papiery LAB

Galerie Digital Silver RC
Najwyższej jakości, żelatynowy, czarno-biały panchromatyczny papier fotograficzny na podłożu pokrytym żywicą. Zapewnia doskonały kontrast i ostrość oraz galeryjną jakość zdjęć. Dostępny w wersjach: Powlekany żywicą, Neutralny odcień, Połysk, Perła i Rolka.

  • Emulsja zoptymalizowana pod kątem ekspozycji cyfrowej
  • Tworzy prawdziwe srebrne odbitki żelatynowe RC

Multigrade RC Express
Specjalnie zaprojektowany do szybkiego drukowania i kompatybilny ze wszystkimi konwencjonalnymi czarno-białymi urządzeniami do naświetlania i wykańczania zdjęć, które można znaleźć w profesjonalnych laboratoriach. Dostępny w wersjach: Powlekany żywicą, Chłodny ton, Połysk, Perłowy, Arkusz i Rolka.

  • Chłodny odcień obrazu na jasnym białym odcieniu bazowym
  • Papier powlekany żywicą o średniej gramaturze 190 g/m²

Papier fotograficzny Ilford Photo w skrócie

Zdjęcie: Tomas Wikers

Ilford Photo

Adres rejestrowy Focus Nordic Poland ul. Wiertnicza 165 02-952 Warszawa Adres korespondencyjny Focus Nordic Poland Al. Jerozolimskie 178 02-486 Warszawa KRS: 0000637937

Znajdź na mapach Google

Zapisz się do newslettera

Otrzymuj najnowsze informacje o produktach, inspiracje i oferty specjalne.